Trening i februar

Beregnet lesetid

Kategori

Februar ble en godt og blandet måned hvor treningsopplegget måtte endres og tilpasses underveis. Jeg startet måneden med gnagsår på høyre fot. Dette løste jeg ved å bruke sko med avkappet hel. Senere i måneden fikk hele familien omgangssyke etterfulgt av kraftig forkjølelse. Så det ble noen treningsfrie dager og endrede økter. Jeg hadde også planlagt en langhelg i fjellet med en av sponsorene mine, men turen ble utsatt på grunn av dårlig vær.

Den opprinnelige treningsplanen måtte tilpasses opptil flere ganger i løpet av februar. Likevel ble totalen grei og jeg fikk prioritert de viktigste øktene. Av høydepunkter kan jeg nevne:

• En barnefri helg i Trysil. Helgen bestod av langrenn, spa og sosialt opplegg med jobben.
  • En helg i Hemsedal med familien hvor jeg fikk meg en ordentlig isklatretur.
  • En helg alene i Jotunheimen med fjellski og pulk.

Totalt ble det 66 timer og 21 minutter trening fordel på 38 aktiviteter. Fordelingen ble slik:

Uke 5

Overgangen til februar falt på torsdagen i uke 5. Jeg startet måneden med en 31km løpetur til jobb. Etterfulgt av en helg til Trysil med jobben. Kristina ble med og snille besteforeldre sørget for at vi fikk en barnefri helg. Da var det bare å pakke med badebukse og langrennsski – for her skulle helgen maksimeres med god mat, spa, uavbrutt søvn og langrenn. Planen var å også rekke en tur i alpinanlegget, men tiden strakk rett og slett ikke til.

Hele uke 5 ble slik:

Uke 6

Dette ble en bra treningsuke. Jeg fortsatte å øke volumet på løpingen, og endte på 68km i uke 6. Det vil si en økning på ca 10% fra uken før. Kroppen og energinivået kjentes bra gjennom hele uka. Helgen ble tilbrakt med familien på hytta i Hemsedal. På lørdagen fikk jeg besøk av Henrik. Vi dro naturligvis ut i fjellet med klatreutstyr. Det ble en kombinasjon av randonée (transport) og isklatring. Til slutt rundet jeg av helgen med en langrennstur på søndagen.

Hydalsfossen
Anmarsj på ski

Fordelingen så slik ut:

Uke 7

Uke 7 startet med omgangssyke på hele familien. Sånn er det å ha barn som går i barnehagen. Mandag og tirsdag ble dermed treningsfri. Å trene med omgangssyke er verken produktivt eller fornuftig. Kroppen jobber da på høygir med å håndtere virusinfeksjonen, og trening gjør bare vondt verre. Dersom man trener så får man mest sannsynlig null treningsutbytte og man forblir syk enda lenger. På onsdagen våget jeg meg ut på en rolig 15km jogg. Det var kanskje en dag for tidlig, for det hele ble en spenningsthriller på om jeg rakk tilbake før det gikk galt! Fra og med torsdag føltes kroppen bra ut igjen. Resten av uka valgte jeg å prioritere løpeøkter. Jeg fikk likevel klemt inn en kort sykkel- og styrkeøkt, men ellers ble det kun løping. Volumet økte jeg til 77km (12% økning).

Uke 8

Jeg startet uka med en 33km løpetur tidlig på morgenen, før jobb. Det er virkelig ikke så dumt å klemme inn en økt på 3t og 23min før jobb en mandag morgen. Det som skulle være en god start på uka, førte med seg noen uheldige bivirkninger. Jeg løp økta på nye piggsko. Etter 15km kjente jeg at det begynte å murre litt i hofta, og etter 25km ble venstre hamstring stram. For å toppe det hele så utløste denne økta også en kraftig forkjølelse som Kristina hadde båret på uken før.

Forkjølelse og stram musklatur gjorde at jeg måtte tilpasse uken litt, men likevel så kom jeg i mål med planlagt volum. Jeg endte på 80km denne uka (4% økning).

På fredagen var det meldt dårlig vær i Jotunheimen. 27mm nedbør og 21m/s i kastene. Gode treningsforhold for de spesielt interesserte! Sent torsdag kveld kjørte jeg opp til Bygdin. Jeg tok fredagen fri fra jobb, og brukte dagen til å gå på fjellski i krevende forhold. Det var mye løssnø og ca 15m/s motvind. Jeg trakk naturligvis på en tung pulk for treningens skyld. Tidvis var det så tunge forhold at jeg bevegde meg i kun 1-1,5km/t. Det ble i overkant av 9 timers slit på fredagen. Lørdag morgen våknet jeg til helt andre forhold. Vinden hadde blåst av- og pakket snøen slik at den endelig bar både meg og pulken. Jeg returnerte samme vei som jeg kom inn i fjellheimen, men forholdene gjorde at den samme distansen kun tok 4t og 43minutter. Altså kunne jeg bevege meg i nesten dobbel hastighet. Forholdene kan snu fort i fjellet.

På fjellski ved Bygdin

Uke 8 ble fordelt slik:

Uke 9

Dette ble en ålreit treningsuke. Jeg fikk løpt 91km (14% økning). Totalbelastningen dempet jeg ett hakk og endte rett under 11t aktivitet totalt. Det tror jeg at var en grei avveining med tanke på litt murring fra hofte og hamstring. Av kvalitetsøkter ble det en fartslek-økt og en langkjøring. Langkjøringen ble nok en løpetur til jobb. Det er så deilig å starte dagen tidlig og gjøre unna 30km før arbeidsdagen starter. Alt i alt en OK treningsuke.

Full treningslogg

Alle øktene mine er også tilgjengelig på Strava. Følg meg gjerne dersom du ønsker det.